Monday, August 23, 2010

23.8.2010 : To Get Position 300-500 Ride Like Me

Preparation Untuk Ride Kedah Jamboree 2010

1.0 Determined Yur Ride
Sila kenalpasti jenis dan tujuan anda berkayuh samada untuk enjoy the trail, race, atau untuk meningkatkan prestasi anda dengan menetapkan masa atau position waktu tamat. Jamboree adalah tempat berkumpulnya rider-rider dan saling mengenali disamping menghayati trail yang dihidangkan.
2.0 Determined Yur Skill
Sila tentukan keupayaan dari segi skill, teknik dan ketahanan anda. Perkara ini adalah subjektif. Anda boleh menilai diri anda dari kayuhan kayuhan sebelum ini jika dibandingkan dengan rakan-rakan lain. Anda tidak perlu memaksa diri anda just follow yur pace.
Adakah anda seorang XC rider ? Trail Rider ? All Mountain? Free Rider or DH ?. Adakah basikal anda sesuai untuk itu? adakah pakaian ( protection gears ) sesuai? dan adakah anda bersedia untuk itu ?
Apabila berkayuh; basikal, anda dan apa yang anda pakai sangat penting. Pastikan anda selesa dan semuanya dalam setting yg tip top.
3.0 Prepare Mental & Fizikal
Pastikan rehat secukupnya sebelum berkayuh kerana anda baru sahaja long driving & long chit chating. Kerana mental dan fizikal yang fit akan menentukan keupayaan anda di hari kayuhan dan memberi impak terhadap respon jika trail agak mencabar. Makan dan minum proper nutrient.
4.0 Hari Kayuhan
Just relax and enjoy chit chatting with yur fellow rider it's a jamboree not a race!. When flagg off just cruzing and follow yur own determined pace... it's a long ride.
5.0 Climb
Tengok trail bagi mengenalpasti keadaan trail, panjang trail, ketinggian trail. Take a deep breath and climb at yur own pace. Hear/feel yur body feedback i.e : degupan jantung, pernafasan yg semakin kalut, otot kaki & tangan yg mulai sakit. Apabila anda dapat merasakan feedback ini maka ada 2 cara :
a) Berhenti : berehat seketika bagi memastikan body anda kembali stabil dan kuatkan mental untuk menghabiskan kayuhan....yakin boleh.
b) Teruskan Kayuhan : slow down pace. Pastikan Mental anda kuat, stabilkan pernafasan do not over push yur legs.
6.0 DH
Evaluate the trail before full swing. Adakah DH tersebut sesuai untuk skill anda? dan basikal anda? Tengok ke bawah kenalpasti laluan/halangan, panjang trail, kecuraman sebelum memulakan DH ( Ingat World Champion pun recce dulu ! ).
Apabila memulakan DH pastikan anda tahu keupayaan anda dan kawal momentum kelajuan. Gunakan brek belakang/depan dgn baik dan pastikan tayar sentiasa rolling untuk maintain traction and control.
Pandang kehadapan dan badan anda akan mengawal basikal naturally. Sekiranya trail semakin curam/bahaya jangan gunakan brek untuk berhenti dengan serta merta kerana dengan momentum yang ada tidak mungkin berlaku dan anda mungkin flip terbang melepasi handle. Gunakan tekanan brek belakang/depan dengan wajar dengan memastikan tayar sentiasa rolling dengan cara ini anda boleh melepasi halangan tersebut Insyaallah.
Bersambung...